Publicat pe data de: 28 mai 2019

De ce este bine să dormi – despre importanța somnului

Dacă vorbim de detoxifiere, imediat gândul se va duce spre alimente, spre mai multă apă și poate spre mai mult mișcare. În această goană pentru schimbări vizibile, tinzi să uiți de o schimbare mai puțin evidentă: mai mult somn.

Este ușor să trăiești cu impresia că poți dormi 4 ore pe noapte și că poți ”recupera” în weekend.

Mereu vei găsi ceva de făcut: încă un episod din serialul favorit, mai mult timp petrecut convingând copiii să se culce, o seară pierdută în oraș, terminarea unui raport în afara orelor de birou, etc. Toate acestea nu mai contează: în weekend vei dormi cât pentru restul de 5 zile.

Nu credem că vei fi surprins să afli că organismul tău nu funcționează așa. La fel cum o plantă se usucă fără hidratarea potrivită și regulată, creierul tău poate avea de suferit dacă nu îi acorzi acele ore de odihnă.

Bine, ”odihnă” pentru mintea ta conștientă. În timp ce tu dormi creierul tău se ocupă de o grămadă de lucruri după cum vei vedea mai jos.

Lipsa somnului îți poate afecta memoria

Hipocampul este o mică semilună în cadrul lobului temporal. Acesta este activ cât ești treaz și înregistrează absolut tot ce ți se întâmplă (senzații, informații noi, etc.). Oamenii de știință cred că acesta lucrează intens și când dormim, stocând toate aceste informații și organizându-le pentru viitor. Dacă nu îi oferi creierului tău acest răgaz în fiecare noapte, există o șansă ca nu toate amintirile tale pe termen lung să supraviețuiască sau să fie înregistrate cum trebuie.

Lipsa somnului te face mai furios

Ai observat că atunci când ești obosit parcă totul este creat special pentru a te enerva? Lipsa somnului te face să te concentrezi mai mult pe experiențe negative, să interpretezi incorect expresii faciale și să fii mai agresiv. Această instabilitatea emoțională poate fi cauzată de o lipsă de comunicare între amigdală (critică pentru procesarea emoțiilor) și cortexul median prefrontal (care temperează emoțiile). Lipsa somnului taie această conexiune și permite amigdalei (puțin mai histrionică) să reacționeze fără restricții.

Lipsa somnului duce la scăderea puterii de concentrare

Cu toții ne mai trezim visând cu ochii deschiși dar această lipsă de atenție devine mai îngrijorătoare odată cu oboseala.

După o noapte bună de somn, aceste momente de visare sunt generate de talamus și rețeaua neurală parietală și frontală care intră într-o stare de standby generată de obicei de plictiseală. În cazul oamenilor care suferă din cauza lipsei somnului, aceste momente de visare sunt caracterizate de un nivel slab de procesare vizuală – nivel care duce la o neimplicare treptată în tot ceea ce te înconjoară.

Lipsa somnului duce la kilograme în plus

Dacă îți privezi creierul de orele sale de somn, atunci lobul frontal va trece printr-o perioadă de scădere a activității, iar amigdala va deveni mai activă. Primul controlează luarea de decizii, iar a doua joacă un rol important în detecția fricii. Aceste schimbări neurologice creează un mecanism care strică echilibrul discernământ-dorință. Astfel ai rețeta potrivită pentru acele gustări din miez de noapte – când o pungă de ronțăieli pare o idee foarte bună.

Lipsa somnului te face să favorizezi riscul

La oamenii lipsiți de somn cortexul prefrontal (locul unde se află centrul recompenselor) se luminează atunci când au impresia ca se așteaptă să câștige ceva. Dacă alegerea riscantă dă greș, activitatea cerebrală din insul anterioară – centrul asociat aversiunii – nu se activează la fel ca în cazul persoanelor odihnite. Astfel consecințele negative ale unei decizii nu sunt la fel de importante ca în cazul persoanelor odihnite.

Lipsa somnului poate duce la probleme neurologice

Nopțile albe distrug celulele nervoase – mai ales în trunchiul cerebral. Daunele pot deveni ireparabile. De aceea, ideea că vei dormi până la 12 în weekend nu este o soluție pentru toate nopțile pierdute in timpul săptămânii.

Ce poți face

Nu este atât de dificil să îți creezi un program sănătos de somn:

  • încearcă să te culci și să te trezești la aceeași oră în fiecare zi. Obiectivul este simplu: 7-8 ore de somn.
  • asigură-te că ai un mediu confortabil și liniștit pentru somn.
  • practică un sport pentru a mai consuma din energia organismului tău.
  • elimină orice ecran cu o oră înainte de ora de culcare.
  • folosește lumina naturală pe post de alarmă (uită de jaluzele și draperii opace).
  • separă spațiile din casa ta: nu lucra în pat și nu consuma gustări înainte de somn rezemat confortabil de pernă.