Publicat pe data de: 25 ianuarie 2019

Cum să previi durerile articulare

Corpul tău este un mecanism complex, iar ca în orice mecanism cu mai multe piese, de-a lungul vieții sale pot apărea simptome ale uzurii: încheieturi care pocnesc, mișcări anevoioase, disconfort sau chiar durere.

Indiferent de stilul de viață ales, absolut toată lumea este susceptibilă la apariția durerilor articulare: de la alergători de cursă lungă, la câștigători ai concursurilor triatlon și la persoane sedentare pentru care două etaje urcate pe jos reprezintă o victorie zilnică.

Durerile articulare nu țin cont de apetența ta pentru sport sau de preferința ta de privit seriale, întins comod pe canapea.

Pentru a înțelege cum putem lupta împotriva durerilor articulare, trebuie să înțelegem cum funcționează articulațiile noastre.

Ce sunt articulațiile

Articulații sunt punctele în care se intersectează oasele noastre. Ele sunt formate din cartilagiu ce permite glisare ușoară, burse (săculețe umplute cu lichid) ce atenuează șocurile și tendoane și ligamente care permit mișcarea oaselor și mușchilor. Acest mecanism complex este supus uzurii în fiecare zi și, drept consecință, unele ”piese” pot deveni mai uzate pe măsură ce trec anii.

La fel ca o mașină care începe să ”tușească”, sistemul tău articular poate începe să dea rateuri și astfel să apară senzația de disconfort și chiar durere pe măsură ce simptomele sunt ignorate.

Ce provoacă durerile articulare?

Deși ar părea logic ca vârsta să fie un factor determinant în apariția durerilor articulare, simptomele neplăcute pot apărea și la populația tânără – nu doar la cea vârstnică, iar cauzele pot fi multiple:

  • Accidentări: entorse, luxații, fracturi.
  • Declanșarea unei forme de artrită (cele mai comune sunt osteoartrita, artrita reumatoidă, artrita psoriazică, fibromalgia și guta).
  • Supraponderabilitatea: orice exces de greutate supune articulațiile la efort suplimentar (cele mai afectate sunt articulațiile genunchilor, acestea ducând ”greul”).
  • Hipotiroidism (cazuri în care sistemul imunitar al corpului atacă glanda tiroidă).
  • Depresii (unii pacienți diagnosticați cu depresie listează durerile articulare ca singurul simptom fizic al acestei afecțiuni).

Ce poate ajuta la ameliorarea durerilor articulare?

Dacă ai avut vreodată o mașină complet nouă, atunci cu siguranță ții minte cât de grijuliu erai cu ea (măcar în primele luni). Încearcă să aplici aceeași grijă și pentru organismul tău.

  1. Nu adăuga balast inutil: corpul tău poate transporta în mod optim o anumită greutate. Orice kilogram în plus la această greutate pune literalmente presiune inutilă pe articulații și duce la apariția durerilor articulare. Dacă menții o greutate sănătoasă, îți ajuți astfel articulațiile să funcționeze optim.
  2. Fă mișcare: deși cel mai popular sport este jogging-ul, acesta nu este cea mai fericită alegere pentru articulații din cauza impactului repetat al picioarelor cu pavimentul. Încearcă sporturi care solicită articulațiile într-un mod mai ”delicat”: ciclism, înot sau ridicări de greutăți (sub supravegherea și la recomandarea unui antrenor certificat). Evită sporturile de contact pentru că acestea cresc probabilitatea accidentărilor (fotbal, rugby, baschet).
  3. Incorporează în dieta ta alimente cu proprietăți anti-inflamatorii: pește (bogat în vitamina D și acizi grași omega-3 și neapărat de captură), nuci, ulei din semințe de in. Evită zaharurile, carbohidrații rafinați (produse de patiserie, pâine albă, orice preparat cu ambalaj colorat din comerț), prăjelile și produsele care conțin grăsimi hidrogenate.
  4. Apelează la suplimente nutriționale 100% naturale: extractele anumitor plante au efecte amelioratoare dovedite clinic asupra durerilor articulare. Crețușca, scoarța de salcie, Coada calului și sucul de coacăze negre ameliorează durerile articulare, calmează durerea și reglează fluxul sanguin.

Aceste extracte se pot găsi în suplimentul Articulations de la Dietaroma, produs oferit exclusiv în România de experții Trăiește BIO. Poți afla mai multe despre Articulations la link-ul acesta, iar pentru recomandări și sfaturi, poți consulta oricând membri echipei Trăiește BIO prin intermediul informațiilor de la secțiunea Contact.